RINGKESAN BASA JAWA
Cerita Singkate
Punakawan
Semar iku wong kang nduweni sipat apik ing
Arjawinangun sing ngaturi Sawise petani
nyebari winih wiji pari, banjur dianakaken sedekah lan upacara kanggo
nglancaraken lan ngaturi syukur panen kanggo gusti ingkang maha agung, nanging
masyarakat ora pada ngandel . Liwat polahe semar mau , ana ing wayah wengi
Kliwon, bakal padha teka lan nganakaken upacara andhane wayang mau, petani
menehi sedekah bumi kanggo semar kang
dibungus karo sawetara lembaran saka kain putih mau .Lan panen wektu iki tambah
akeh. Saka
kedadean iku , sodakoh dianakaken mening . Amarga masyarakat percaya yen panene
akeh amarga Semar , lan percaya sodakohe bisa dilipat gendakna , ing
wektu ngarepe petani lan masyarakat aturi sodakoh melih seteruse . Lan percaya
yen Semar iku Dewa Kesuburan Pertanian.
Pitutur’e
Dadi manungsa iku kudu seneng sodakoh lan
ngraos syukur dhumateng Gusti Ingkang Maha Agung , supayane nikmate bisa
dilipetgendakna dhumateng Gusti Ingkang Maha Agung Dadi manungsa kudu bisa mbedakaken
pundi sing sae lan sing mboten Dadi manungsa kudu nduweni sipat kang konsisten
Paragane Punakawan :
Semar dijupuk saka basa arab “ simar “, sing nduwe
arti paku. Hal iki nduwe tujuan menawa Islam diharapkan bisa ngaku tajam lan
kuwat dilemah Nusantara iki
Petruk dijupuk saka tembung “ fatruk kulluna
siwallahi “. artine mungkur samubarange kajaba Allah
Gareng, neng basa Arabnya yaiku “ qarii “ nala qariin
“. jawane yaiku nggoleki lan mbisakne kanca.
Bagong, dadi anggota paling akhir punakawan, asale
saka tembung “ bagha “.jarwane menolak, menyanggah utawa mungsuh kelaliman
utawa kedholiman
Watake semar :
Semar dianggep pepundhene
-Ngerti sadurunge winarah
-Dewa kang ngeja wantah
-Tatakramane ganep
-Ora tau nesu , utawa sabar
-Ngerti sadurunge winarah
-Dewa kang ngeja wantah
-Tatakramane ganep
-Ora tau nesu , utawa sabar
Watake petruk : pinter, Bijaksana , Setia
kawan ,wani , seneng nggleweh .
Watake gareng : Atine sing garing , dhemen guton ,
Gareng uga demen tetulung setya marang
bendarane , Ati - Ati
Watake bagong : Pinter
nggawe lelucon , kadhang kala rada nganyelake , sok karepe dhewe , Nanging jujur , Lan uga sekti.
Cerita singkate PANDAWA
LIMA
Pandhawa iku cacahe ana lima, mula terus kaprah diarani
Pandhawa Lima Pandhawa iku putrane Prabu Pandhudewanata. Sedenge Kurawa
iku putrane Prabu Destrarastra. Prabu Pandhu Dewanata iku kaprenah adhine Prabu
Destrarastra.
Nalika dadi muride Pandhita Durna, Pandhawa wis bisa ngatonake
kepinteran lan keprigelane. Raden Arjuna prigel menthang gandhewa lan trampil
migunakake keris. Raden Werkudara dhasar gagah prakosa kondhang kagungan
sanjaya kuku Pancanaka lan gada rujak pala. Pandhawa katon luwih prigel
keimbang murid liyane. Ewasemana, ora tau lan pancen ora seneng pamer kadigdayan.Malah watake andhap
asor lembah manah lan ngajeni marang sapepadhane. Apa sebabe
dene ing antarane kadang Pandhawa lan
Kurawa ora bisa rukun? Iki amerga Dewi
Gendari kepingin digarwa dening Prabu Pandhu Dewanata nanging kena apa kok
malah diwenehake marang kangmase sing wuta iku ?. Mula banjur nibakake
pangipat-ipat manawa besuk saturun-turunne bakal dadi mungsuh bebuyutan.
Paragane :
Lima paraga wayang pandhawa iku turunanane prabu pandhu kang
dadiraja ing Astina. Pandhu disepata dening dewa bakal mati. Dewi
madrim,garwane melu balapati, kamangka nalika iku lagi nggarbini. Nalika suduk
salira iku lair nakula lan sadewa kang kembar. Dene yudistira, bima, lan arjuna
lair saka Dewi Kunti. Sadurunge karo pandhu, dewi kunti nate nglairake bayi
banjur diwenehi jeneng Suryatmaja. Pandhawa dadi satru Kurawa ing
Bharatayudha. Dene Suryatmaja melu kurawa nglawan sedulur – sedulure dhewe.
Pandhawa
ing budaya jawa, mlebu wong – wong kang kudu diruwat. Yen ora diruwat bakal
dipangan Bathara Kala.
Watake :
1)
Puntadewa ya Yudhistira iku peparab
liyane Yudhistira, Dwijakangka, Gunatalikrama, Darmakusuma, kratone manggon ing
Ngamarta utawa Indraprasta. Panjenengane kagunga garwa Dewi Drupadi putra putrine Raden Drupada, ratu
ing Negara Cempala utawa Pancala. Puntadewa ya Yudistra nduweni sifat sing bijaksana, ora nduweni mungsuh,
- Raden Werkudara ya Bima sena iku satriya ing Jodipati garwane aran Dewi Arimbi. Awake gedhe dhuwur lan gagah prakosa kang nomer loro, Raden Janaka ya Kumbang Ali-ali kang kondhang ngganthenge, prigel lan trampil manah minangka panengahe Pandhawa. Bima nduweni watak lan perwatakan: gagah prakosa, teguh, kuat, tabah, patuh lan jujur. Uga nduweni watak kasar lan medeni kanggo mungsh, malah snadyan dheweke alus.
- Arjuna satriya ing Madukara garwane Dewi Sembadra lan Srikandi. cerdik pandai, pendiam, lemah lembut budinya,teliti, sopan-santun, berani dan suka melindungi yang lemah.
4 Nakula Sadewa satriya ing Sawojajar.
Cethane Pandhawa lima iku watak lan tindak tanduke kena kanggo tepa patuladhane para kawula mudha. Apamaneh kadigdayan
lelimane mujudake satriya kang pilih tandhing. Nakula Sadewa mujudake
satriya kembar kang uga duwe
watak jujur, setia, patuh marang wong tua, ngerti balas budi lan bisa njaga
rahasia .
Cerita Singkate BIMA
Bima utawa Bimasena
ing basa Sansekerta tegese kira-kira "medeni”. Bima iku anak nomer loro saka Kunti lan Pandu .kuwi dikenal minangka
tokoh kuat Pandawa, kejem lan kasar
marang mungsuh, nanging ing kasunyatan kang wis alus atine. Bima wis apik uga,
kang setya marang sikap, ora tau
ngira ngira sing elek lan ora
tau ndilat
muntahake dheweke dhewe. Werkudara uga nduweni jeneng liya, wonten ing basa
Sansekerta ditulis vr (ri) kodara, tegesipun "sregala weteng", iki
ngrujuk menyang katresnan kang mangan. Bima uga nduwe celukan meaning Bhimasena Panglima Perang. Wiwit cilik
kekuatan Bima ora ana bandingan Kanthi kekuatan, kang asring usil sepupu, ing
Kurawa. Amarga ora nggatekke Bima, salah siji saka Kurawa sing Duryodana dadi
banget nentang kanggo Bima, malah kagungan niat kanggo mateni Bima Pandawa pungkasanipun mutusaken kanggo pindhah menyang Kampilya, ibukutha
kerajaan Pancahala. Ing Kurukhsetra (Bhatarayuda), peran Bima minangka
komandhan tentara saka Pandhawa. Lan ing perang punika, Bima ngatur kanggo
matèni Duryodana kaliyan senjata klub. Bima sing wis janji kanggo metilna ing
pupu Duryodana, piyambakipun langsung swung klub menyang pupu Duryodana.
Duryodana gugur/tewas, Baladewa duka lan pengin kanggo matèni Bhima, nanging
Krishna prentah marang Baladewa supaya mundhur,amarga Bima mung pengin kanggo
ngewujudaken sumpahe.
Tokoh lan Watake :
-
Bima : nduweni ati kang alus,apik,kasar lan
medeni musuh
-
Dewi
Kunthi :apik
-
Duryudhana
:jahat,iri
-
Antaboga :apik lan seneng tetulung
Latar Panggonan :Kali
Gangga,Ngastinapura,Wanabrata,Kampilya
Alur :Maju
Pituture :Karo sedulur aja pada
memungsuhan.
Cerita singkate
MAHABARATA.
Prabu Pandhu duwe anak lima lanang kabeh, mula dijenengi Pandhawa lima.
Pambarepe Raden Puntadewa (Yudistira), panenggake Raden Bratasena (Bima) ,
penengahe Raden Janaka (Arjuna) banjur kembar Raden Pinten (Nakula) lan Raden
Tangsen (Sadewa).
Raden Destarastra duwe anak satus dijenengi sata kurawa. Tegese kurawa
cacah satus, lanang 99 lan wadon siji jenenge Dewi Dursilawati. Pambarepe Raden
Jaka Pitana utawa suyudana. Nomer loro Raden Pursasana, Raden Kartamarma, Raden
Durmagati, Raden Citaraksa lan Raden Citraksi. Prabu
Pandhu mati nalika Pandhawa isih cilik-cilik. Mula keprabon Ngastina banjur
dipasrahake marang adipati Dhestarastra minangka Prabu Wakil. Sang Prabu wakil
banjur wisuda Raden Jaka Pitana dadi ratu Ngastina jejuluke Prabu Duryudana.
Nalika Pandhawa wis gedhe, Raden Punthadewa (Yudhistira) wis dadi ratu
ing ngamarta. Najan wis dadi ratu,Prabu Puntadewa tetep njaluk baline keraton
Ngastina. Para kurawa ora ngulungake. Pungkasane dadi perang gedhe kang diarani
perang Barathayudha. Perang rebutan warisan jalaran padha murkane.Prabu
Duryudana murka ora gelem mbalekake. Negara Ngastina sanajan mung dijaluk
separo negara. Prabu Puntadewa ya murka, wis duwe negara isih kemelikan njaluk
negara warisan. Pungkasane perang Barathayudha, para Kurawa mati kabeh kari
putune siji aran Raden Parikesit.
YUDHISTIRA
• Sifat
: Sabar lan nrima, setya lan tresna dhateng sesamai,
jujur, remen paring dana, gandrung dhateng kautamen, lan adil paramarta
WERKUDARA
• Sifat
: Lugu, jujur, prasaja, tan mendha saking bebaya, tan
wedi guntur teka kang sinedya, kang cinipta dadi
ARJUNA
• Sifat
: Tansah asih,rremen tetulung, mancalaputra mancala
putri sekti tanpa aji-aji, nglurug tanpa bala, satriya socaning bathara
NAKULA
•
Sifat : Tansah
jagi karahayoning nagari
SADEWA
•
Sifat
: tansah jagi karahayonanigng nagari
PRABU DURYUDANA
•
Sifat
: Adigang adigung adigunam, sembada ing warna
RADEN DURSASANA
•
Sifat : Adigang
adigung adiguna dumeh putra narenra, tansah lembean, pengendikanipun sora dipun
sarengi gumujeng
Cerita singkate DEWA RUCI
Ing Amarta negara,
King Suyudana / king Mandaraka / prabu Salya ngrembakaken carane Pandawa bisa
ngapus supaya numpes, sadurunge perang Baratayuda, bebarengan karo Rishi Druna,
Adipati Karna, Raden Suwirya, Raden Jayasusena, Raden Rikadurjaya, Adipati saka
Sindusena, endi, Patih Sengkuni, Bisma, Dursasana, lan liya-liyane, kalebu
makam / andel nggedhekake.
Banjur Drona pitunjuk Sena, yen wus
ketemu banyu suci, banjur iku bakal jahat dhewek tekan sempurno. Banjur Drona
pitunjuk Sena, yen wus ketemu banyu suci, banjur iku bakal jahat dhewek tekan
sempurno, penting antara sepadha jalmo, dilindhungi rama-ibu, Noble, ana ing
Telung kasunyatan, bakal urip langgeng. Salajengipun iku, bilih lokasi banyu
suci ing Tibrasara alas, ing Gandawedana, ing gunung Candramuka, ing guwa.
Banjur sawise takon kanggo ninggalake kanggo Druna lan prabu Suyudana, banjur
metu saka kraton, kanggo njupuk cuti sandi, kabeh padha mesem, imagining Sena
kasil bakal numpes marang rong raksasa sing manggon ing guwa. Sawise sik njongko ing guwa gunung
Candramuka, banyu wis ora ana. Giant Rukmuka lan Rukmakala sing padha ing guwa
cingak, duka lan tindak menyang Sena. Nanging senadyan sampun diterangake
maksud rawuh, loro buta amarga dheweke ngrasa diganggu marang Sena, isih rages.
RAMA SHINTA
Sawijining dina Rama
dikirim dening Prabu Janaka ing alas Dandaka banjur diiringi dening garwanipun
lan rayinipun Shinta lan Laksmana. Sawise
ning alas Rahwana wis ngincer Shinta, lan mrientah salah satunggal prajurit
nyamar dadi kidang emas kanggo umpan. Shinta banjur ngoyok kidang banjur
Rahwana langsung nyikep dewi shinta banjur digawa marang istana raksaksa Ngalengka.
Ning tengah dalan Rahwanadipapag dening peksi jetayu, banjur tarung, jetayu
kalah, suwiwine ditunggeli ning Rahwana
supaya ora bisa mabur. Rahwana nyelanjutna perjalanan lan jetayu mlaku maring
panggonane Rama ngawehna kabar Shinta diculik dening Rahwana
0 komentar:
Posting Komentar